با فناوری AR، صنعت گردشگری را متحول کنید
به گزارش فروشگاه های میهن، گردشگری یکی از بزرگترین صنایع با ایجاد میلیاردها دلار عایدی و هزاران شغل است که در بیش از 150 کشور، یکی از پنج منبع اولیه عایدی صادراتی و در 60 کشور، اولین منبع صادرات است. این بخش به عنوان یک فعالیت مالی، به یک اولویت و منبع عایدی برای پیشرفت بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. از سوی دیگر، صنعت گردشگری، صنعتی است که همیشه در مواجهه با بحران هایی همانند حوادث طبیعی، رویدادهای سیاسی، مالی و پاندمی ها، آسیب پذیری بالایی را نشان داده و عایدیهای حاصل از این صنعت می تواند به طور فزاینده ای تحت الشعاع حوادثی از این قبیل قرار گیرد.
به گفته متخصصان، از جمله این بحران ها در عصر کنونی که صنایع بسیار از جمله صنعت گردشگری را با چالش های عدیده ای روبرو کرد، پاندمی کووید 19 بود که هنوز هم ترس از توسعه گونه های تازه آن دست از سر جهان برنداشته است. شیوع بیماری فوق به عنوان پدیده ای نوین در عرصه جهانی، کلیه بخش های مالی جهان را تحت تأثیر قرار داد و سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری را متاثرترین بخش از این پاندمی اعلام نموده است. در این خصوص به نظر می رسد مدیریت بحرانی این چنین، جهت کاهش زیان های مالی و اجتماعی ایجاد شده در حوزه گردشگری، نیازمند ارائه هر چه بیشتر راهکارهایی خلاقانه و هوشمند است. بدون تردید، روی آوردن به تکنولوژی های نوین و کوشش برای دیجیتالی کردن بخش های عمده فعالیت های گردشگری می تواند به عنوان یکی از عوامل بسترساز برای احیای مجدد این صنعت، مورد توجه قرار گیرد.
در همین زمینه، یکی از محققان کشورمان از دانشگاه شهید چمران اهواز، مطالعه ای را انجام داده است که در آن، توانایی های تکنولوژی AR یا واقعیت افزوده به عنوان ابزاری نوین برای بازاریابی در صنعت گردشگری ارزیابی شده است.
در این تحقیق، جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه آنلاین از افراد متخصص و غیرمتخصص اجرا شده و اطلاعات به دست آمده سپس به یاری نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
نتایج به دست آمده از مطالعه فوق که در فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری وابسته به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی منتشر شده اند، نشان دهنده نگرش مثبت پاسخ دهندگان و تمایل بالای آن ها برای استفاده و نیز توصیه این تکنولوژی به دیگران است.
به گفته نیلوفر هادیانفر، محقق دانشگاه شهید چمران اهواز که اجرای این پژوهش را بر عهده داشته است، پاسخ دهندگان، نگرش مثبتی نسبت به اپلیکیشن های مبتنی بر واقعیت افزوده یا AR دارند. آن ها مایل به استفاده از فناوری فوق برای سفرهای آینده خود بوده و آمادگی دارند تا استفاده از آن ها را به دیگران نیز توصیه نمایند.
این محقق می گوید: لذا این امر می تواند فرصتی برای مدیران بازاریابی مقصد باشد تا از این ابزار استفاده نموده و آگاهی از برند مقصد خود را در خلال رکود ناشی از مسائلی نظیر پاندمی کووید 19 حفظ نمایند. این تکنولوژی تازه می تواند با ایجاد ارزش افزوده برای گردشگران، به مقاصد گردشگری یاری کند.
بر اساس این تحقیق، واقعیت افزوده، تکنولوژی تازهی است که جهانی واقعی را با استفاده از اشیای مجازی که به صورت دیجیتالی فراوری شده اند، تکمیل می نماید، به گونه ای که به نظر می رسد در یک فضای حقیقی همزیستی می نمایند.
به بیان هادیانفر، در این فناوری، اشیاء مجازی از نشانگرهای گرافیکی خاص فراوری می شوند که به وسیله یک مبدل نوری متصل به یک برنامه دیجیتال، به تصاویر متحرک سه بعدی تبدیل می شوند. اشیای مجازی، اطلاعاتی را نشان می دهند که معمولا به طور مستقیم به وسیله حواس افراد قابل شناسایی نیستند. واقعیت افزوده از این جهت مفید است که می تواند درک و تعامل کاربر از جهانی واقعی را ارتقاء دهد.
نهایتا در این تحقیق بر مبنای نتایج به دست آمده، اشاره شده است: مدیران بازاریابی باید با اجتناب از رویکرد منفعلانه، ضمن روی آوردن به این تکنولوژی های نوین و کاربرپسند، حضوری پررنگ در این رقابت داشته و از وقفه ایجاد شده در کسب و کار خود به علت هرگونه بحرانی نظیر کووید 19، برای شناساندن جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری، ایجاد تصویری متمایز و منحصربه فرد از برندهای مقاصد خود و ارائه پیشنهادات رقابتی و متناسب با نیازها و دغدغه های کنونی گردشگران بهره گیرند و زمینه ترغیب هر چه بیشتر گردشگران بالقوه را برای بازدید از مقاصد گردشگری خود فراهم نمایند.
منبع: گردشبان