راه آهن رشت ، انزلی به کجا رسید؟
به گزارش فروشگاه های میهن، خط ریلی قزوین - رشت پس از افتتاح در سال های گذشته قرار بود تا بندر کاسپین و پس از آن انزلی ادامه پیدا کند تا دریای خزر به وسیله ریل به خلیج فارس متصل گردد. اما برای ریل گذاری در این مسیر مسائل بسیاری به وجود آمد که یکی از آن ها تاخیر در دریافت مجوز زیست محیطی برای راه آهن رشت - انزلی بود.
با وجود این، شهریور ماه 1399 ریل گذاری در این مسیر شروع و مقرر شد تا سرانجام این سال، خط ریلی تکمیل گردد که این اتفاق نیفتاد.
در پی آن سال گذشته نیز استاندار گیلان تکمیل پروژه های مهم این استان از جمله راه آهن رشت به انزلی را امری ضروری خواند که باید هرچه سریع تر و با رعایت استانداردها به انجام رسد.
البته به تازگی باز هم این پروژه به جریان افتاده و موافقت محیط زیست هم کسب شده است؛ در این راستا خیراله خادمی چند روز پیش و طی سفر به استان گیلان و بازدید از مراحل اجرایی پروژه راه آهن رشت-انزلی، این راه آهن را یکی از چهار طرح ریلی اولویت دار کشور نامید و گفت: راه آهن رشت-انزلی به عنوان بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب با پیشرفت فیزیکی حدود 85 درصد با رعایت کیفیت و سرعت مناسبی در حال اجرا است.
وی پیشرفت فیزیکی زیرسازی طرح را 91 درصد اظهار داشت و ادامه داد: در حال حاضر زیرسازی این محور ریلی مهم 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که 21 کیلومتر آن نیز با استفاده از ریل ملی و توان و تخصصی مهندسان ایرانی ریل گذاری شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از برنامه زمان بندی اجرا و تامین مالی پروژه اطلاع داد و گفت: به منظور اتمام بخش های به جامانده این مسیر ریلی حدود 500 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است تا این پروژه در امسال آماده بهره برداری گردد. با وجود مسائل تامین مصالح خاکریزی در استان، بیش از 5/2 میلیون مترمکعب خاکریزی اجرا شده و 210 دستگاه از پل های بزرگ و کوچک مسیر نیز تکمیل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: حدود 25 کیلومتر از مسیر راه آهن رشت- انزلی کیلومتر با راه آهن رشت-کاسپین مشترک است و مطالعات و طراحی بخش های به جامانده نیز با هماهنگی سازمان محیط زیست کشور در حال اجرا است که عملیات اجرایی آن پس از اتمام فاز اول در قالب فاز دوم قابل اجرا خواهد بود.
منبع: گردشبان