نگاهی به کوپه 45 ساله سنچوری بیوک
به گزارش فروشگاه های میهن، بیوک خودروساز بزرگی است. حداقل برای ما ایرانی ها که نام با ابهتی دارد. به غیر از اینکه سازنده یکی از بهترین خودروهای مونتاژی تاریخ کشور است، بیوک تاریخی 115 ساله و به روایتی 120 ساله دارد و محصولاتی برجسته را در قرنی که گذشت تولید کرد. قرن 21 اما به نظر قرن بیوک نیست. یکی از دلایل اثبات این موضوع کمرنگ شدن اهمیت این برند در اروپا و آمریکای شمالی و حتی چین است. اگر زمانی بیوک حرف اول را در بازار محصولات نیمه لوکس چین می ز د، حالا این بنز، ب.ام.و و آئودی هستند که به سیاق باقی بازارها جای بیوک را گرفته اند. شاید از جمله مواردی که باعث شده دیگر بیوک نتواند مثل گذشته بزرگ و باابهت و مجلل به نظر برسد این است که نمی تواند محصولاتی مثل بیوک سنچوری 1975 بسازد. اینجا می خواهیم درباره سنچوری بنویسیم که از محبوب ترین کوپه های حاضر در بازار لوکس های ایران بود.
سنچوری چیست؟
همان مدل رگال امروزی است، سدانی که در کلاس محصولات متوسط ساخته شده و ابعادی نزدیک به یک مرسدس بنز E کلاس دارد. این خودرو نخستین بار سال 1930 با عنوان سنچوری سری 60 معرفی شد و بعد با نام سنچوری رگال در نسل نخست، دقیقا در سال 1936 به بازار معرفی شد. بنابراین اگر سنچوری را مد نظر قرار دهیم، این خودرو در فاصله زمانی 1930 تا 2005 تولید شده و اگر سنچوری رگال را مدنظر قرار دهیم، این خودرو در همه 90 سال اخیر در بازار حضور داشته است. البته سنچوری رگال که بیوک تا امروز تولیدش را ادامه داده، هم اینک تنها در بازار چین با این اسم تولید می شود و در بازار آمریکا تحت عنوان رگال به خریداران تحویل می شود. نسل آخر سنچوری رگال از پلتفرمی مشترک با اوپل اینسیگنیا بهره می برد.
تبارشناسی نسل سوم سنچوری
نسل اول سنچوری رگال یا نسل سوم سنچوری در سال 1973 معرفی و به بازار آمد. این خودرو از سال 1975 با یک فیس لیفت جدید تولید شد که نسخه موجود در عکس از همین نوع است. سنچوری که در آن سال روی پلتفرم مشترکی با اولدزموبیل کوتلاس کوپه، شورولت مونته کارلو و پونتیاک گرند پریکس تولید شد، خودرویی بسیار خاص و لوکس بود که در ایران اغلب انتخاب افراد بسیار متمول بود و خریداران مرفه ترین اقشار جامعه بودند. این پلتفرم با نام سری آ (A-body) کمک شایانی به افزایش فروش و کاهش هزینه تولید محصولات موفق جنرال موتورز می کرد.
سنچوری چگونه خودرویی بود؟
خب سنچوری یک کوپه 5.4 متری سنگین وزن بود که برای پنج نفر جا داشت و در عصر خود خودرو بسیار مشهوری بود. دلیل این شهرت البته فقط ظاهر و برند و امکانات خودرو نبود. موتورهای 5700 و 7500سی سی بیوک که هشت سیلندر و هماهنگ با گیربکس سه سرعته هیدراماتیک بودند، راحتی و کششی بالا را برای سنچوری به ارمغان آورده بود. بد نیست بدانید موتور اول 190 اسب و موتور دوم 390 اسب نیرو تولید می کردند که برای همین امروز هم اعداد بزرگی به حساب می آیند.
قیمت و ارزش امروزی سنچوری
در ایران بهای نمونه های سالم سنچوری 1975 بسته به نحوه نگهداری و نوع موتور بین 40 تا 400 میلیون در نوسان است اما قیمت خودرو در خود آمریکا بسیار کمتر از این حرف هاست و در دامنه 4 تا 19 هزار دلار در نوسان است.
منبع: دیوار