چرا نمی توانیم با کارمزد کارتخوان کنار بیاییم؟
به گزارش فروشگاه های میهن، کارمزد خدمات بانکی 1402، هفته گذشته ابلاغ شد و به موجب آن بانک ها تقریبا فقط برای جواب دادن سلام مشتری پول دریافت نمی کنند. افتتاح حساب و صدور دسته چک، صدور کارت یا تعویض آن، نقل وانتقال پول به روش های مختلف همگی مشمول کارمزد می شوند و حتی برای اینکه بفهمید چقدر از پول های خودتان که نزد بانک امانت است به جای مانده، باید 144 تومان پول بدهید. بیشتر مواردی که به عنوان کارمزد خدمات بانکی شناخته می شوند، پیش از این نیز وجود داشتند، اما امسال رقمشان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگاران، کارمزد کارتخوان یا کارمزد خرید، اما نو است و به موجب آن بابت هر مرتبه کارت کشیدن روی دستگاه POS یا نقل و انتقال پول از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی، بانک در لحظه مقداری پول به عنوان کارمزد کسر خواهد کرد.
بخشنامه کارمزد خدمات بانکی 1402، خیلی صریح و بی پرده پرداخت کارمزد خرید را برعهده پذیرنده گذاشته است؛ یعنی فروشنده ای که یک دستگاه کارتخوان یا درگاه اینترنتی از بانک گرفته و به مشتریانش ارائه می دهد تا پول کالا و خدمات را به حسابش واریز کنند. چند ابهام درباره کارمزد خدمات بانکی وجود دارد.
1- مشاغلی از پرداخت کارمزد کارتخوان معاف می شوند
بخشنامه خدمات بانکی 1402، برای اولین بار مشاغل را به پرداخت کارمزد خرید موظف می کند. توجیه منطقی هم برای این تصمیم دارند و می گویند فروشنده ای که از دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می کند در حال استفاده از خدمات است، چون عوض نگهداری مقدار زیادی پول نقد یا حمل ونقل آن ها که پرریسک است، روش های الکترونیکی را به کار می گیرند می گیرد، اما بعضی کسب و کار ها همین اول کار از پرداخت کارمزد دستگاه کارتخوان معاف شده اند؛ سوپرمارکت ها، نانوایی ها و جایگاه های سوخت. لابد، چون بیشتر از بقیه با مردم سروکار دارند، اما همین مسئله اولین ابهام را ایجاد می کند.
کارمزد خرید از دستگاه های کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی از طریق یک میوه فروش، چه تفاوتی با سوپرمارکت دارد؟ اگر کسی یک مغازه لوازم تحریری را اداره می کند که مشتریانش بچه مدرسه ای ها و محصولاتش مداد و پاک کن و دفتر با قیمت کم هستند چی؟ اگر همین شخص در مغازه خود دستگاه کپی داشته باشد و بابت هر برگ کپی A4 هزار تومان از مشتری دریافت می کند، چرا نباید خودش را مانند سوپرمارکت ها مستحق معافیت بداند؟ مالک دکه روزنامه فروشی یا دستفروشی که با فروش جوراب در واگن های مترو روزگار می گذراند چی؟ اصولا سوپرمارکت ها برای قرار گرفتن در این فهرست چه تمایزی با سایر صنوف داشته اند؟
کارمزد خدمات بانکی و معافیت های مربوط به آن، در ادامه قرار است رییس اتحادیه های صنفی را وادار کند سراغ انجام مذاکره و لابی گری بروند؟ نهاد تصمیم گیرنده درباره کسب وکار های معاف از پرداخت کارمزد کارتخوان چه کسی خواهد بود و براساس چه دستورالعملی به این تشخیص خواهد رسید؟
پیشنهاد خبرنگاران: جلوی سوءاستفاده از دستگاه کارتخوان سوپرمارکت و نانوایی را بگیرید
بیشتر بدانید | کارمزد خرید حتی در همین حالت فعلی ناچیز به نظر می رسد. 120 تومان برای هر تراکنش زیر 600 هزار تومان. به این ترتیب اگر فروشگاه زنجیره ای با هزار مشتری در روز را فرض کنیم که به تراکنش همه شان حداقل مقدار کارمزد تعلق می گیرد، پذیرنده در خاتمه روز تنها 120 هزار تومان کارمزد کارتخوان می پردازد در حالی که با فرض میانه تراکنش 100 هزار تومان، همان روز 100 میلیون درآمد داشته
حداقل ضروری است معافیت ها عوض نوع کسب وکار، براساس مقدار رقم تراکنش اعمال شود
2- احتمال خاموشی کارتخوان ها از ترس کارمزد بانکی
کارمزد تراکنش بانکی در کنار مالیات از جمله دلایلی است که باعث می شد در 10 سال گذشته بعضی کسب وکار ها کارتخوان خود را خاموش کرده و مشتریان را وادار به پرداخت نقدی یا کارت به کارت کردن وجه خرید کنند. گروهی از پزشکان و دسته ای از جایگاه های سوخت نیز چنین وضعیتی داشتند.
کارمزد تراکنش بانکی در دوره نو نیز بسیاری از کسب وکار ها را می ترساند و حداقل تا مدتی باید انتظار خاموش شدن عمدی دستگاه های کارتخوان را داشت. همچنین محتمل است بعضی فروشگاه ها، کارتخوان خود را خاموش کنند و از سوپرمارکت همسایه بخواهند یکی از دستگاه های کارتخوان خود را در اختیارشان بگذارد تا از معافیت در نظر گرفته شده برای کارمزد او استفاده کنند. چه کسی وظیفه نظارت و کنترل چنین اید ه های رندانه ای را برعهده خواهد گرفت؟ فروشگاه هایی که از مشتری بخواهند سراغ پرداخت نقدی یا کارت به کارت برود چطوری شناسایی یا مجازات می شوند؟
پیشنهاد خبرنگاران: راهکار هایی برای برخورد با مشاغلی که مشتری را وادار به پرداخت کارت به کارت می کنند در نظر گرفته شود
3- لزوم کارشناسی و مشخص رقم کارمزد تراکنش
پرداخت تراکنش بانکی بابت خرید از POS یا درگاه اینترنتی اگرچه در ذات خود قابل توجیه به نظر می رسد، اما برای کسب وکار هایی که تا الان رایگان از آن بهره می برده اند و در مواقعی نیز به خاطر رقابت بانک ها یا شرکت های پرداخت الکترونیک از تسهیلات مختلف استفاده می کرده اند، سهل و ممتنع خواهد بود.
دریافت تراکنش خرید از فروشنده ای که تا الان دستگاه POS امانی دریافت می کرده، کاغذش را شرکت های پرداخت برایش هدیه می آورده اند و به صرف استفاده از کارتخوان فلان بانک، وام می گرفته، ساده نیست. حداقل مدتی زمان می برد تا صاحبان کسب وکار و مشاغل مختلف به رویه نو عادت کنند، اما در همین حالت هم با ابهامات دیگری روبرو می شویم.
کارمزد تراکنش بانکی بابت خرید از POS یا درگاه اینترنتی به شکل کلی در نظر گرفته شده است. برای هر تراکنش زیر 600 هزار تومان، رقم 120 تومان. فرقی نمی کند تراکنش روی کارتخوان انجام شود یا روی کامپیوتر، موبایل یا تبلت شخص مشتری. حق نداریم از خودمان بپرسیم چرا وقتی دستگاه به خودمان تعلق دارد با وقتی که دستگاه POS از طریق فروشنده خریداری شده، همچنان باید کارمزد تراکنش بانکی، برابر پرداخت شود؟ چرا مشاغلی که درگاه اینترنتی دارند و با استفاده از درگاه پرداخت، در مصرف کاغذ صرفه جویی می کنند نباید مشمول معافیت یا حداقل تخیف در کارمزد دستگاه پوز شوند؟
پیشنهاد خبرنگاران: محاسبه نرخ کارمزد ها نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. حداقل ضروری است معافیت ها عوض نوع کسب وکار، براساس مقدار رقم تراکنش اعمال شود