تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران

به گزارش فروشگاه های میهن، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به اینکه حدود 400 هزار خودروی فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد، گفت: در آیین نامه جدید مربوط به قانون هوای پاک باید دوره های معاینه فنی خودروهای فرسوده کاهش باید.

تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران درباره شرایط معاینه فنی خودرو های فرسوده در پایتخت، گفت: خروج خودرو های فرسوده از سطح شهر نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد و بر اساس مطالعاتی که 2 تا 3 سال پیش در شهر تهران انجام گرفت، 10 درصد خودرو های شهر تهران (حدود 300 تا 400 هزار دستگاه خودرو) فرسوده است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران با اشاره به اینکه با گذشت 3 سال آمار خودرو های فرسوده نیز بیشتر شده است، گفت: 40 درصد از آلودگی شهر تهران ناشی از همین 10 درصد خودرو های فرسوده است همچنین خودرو های فرسوده نه تنها سبب آلودگی هوا می شوند بلکه در افزایش مصرف سوخت، کاهش ایمنی تردد، ایجاد هزینه های مضاعف در نگهداری خودرو و تأمین قطعات مورد احتیاج تأثیرگذار هستند.

مقدم اظهار داشت: به دلایل ذکر شده در سال 96 در ماده 8 قانون هوای پاک مصوب شد که خدماتی مانند بیمه شخص ثالث، انجام معاینه فنی و امکان خرید و فروش به خودرو های فرسوده داده نگردد و در همان ماده مقرر شد که سن فرسودگی توسط دولت مشخص گردد.

او گفت: برهمین اساس آیین نامه ای به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی تهیه و در آبان 97 به تصویب دولت رسید. در این آیین نامه ملاک فرسودگی توسط دستگاه های مربوطه سن مشخص شد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران اظهار داشت: بعد از تصویب آیین نامه به دلیل مشکلاتی که در تأمین خودرو نو وجود داشت و خروج خودرو های فرسوده از چرخه تردد نیز به وقوع نپیوست، این آیین نامه اجرایی نشد. به طور مثال در خصوص معاینه فنی خودرو های فرسوده در سامانه سیمفای وزارت کشور محدودیتی برای معاینه فنی این خودرو ها لحاظ نشده است و در صورتی که خودروی فرسوده در آزمون معاینه فنی قبول گردد، راننده می تواند گواهی معاینه فنی برای خودرویش بگیرد.

مقدم اظهار داشت: سه هفته پیش نیز این آیین نامه با شکایت یکی از شهروندان توسط دیوان عدالت اداری و استعلام از فق های شورای نگهبان به دلیل اینکه ملاک فرسودگی سن مشخص شده بود، باطل شد.

او با اشاره به اینکه قطعا تنها دلیل و شاخص فرسودگی، سن خودرو نیست، گفت: میزان پیمایش، برند خودرو و شرایط معاینه فنی علاوه بر سن در میزان فرسودگی خودرو حائز اهمیت است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های شهر تهران گفت: ممکن است خودرویی همه قطعات آن به دلیل فرسودگی و بهبود شرایط خودرو تعویض گردد و شرایط قابل قبول به لحاظ معاینه فنی برای خودرو ایجاد گردد، ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر به طور مثال شاسی خودرو جوشکاری گردد و یا هر مسئله ای داشته باشد تبعات زیاد و مخربی برای ایمنی خودرو به همراه دارد؛ لذا تنها ملاک معاینه فنی و یا سن نمی تواند شاخص های مناسبی برای قضاوت در این خصوص باشد.

او اظهار داشت: بنابر این با توجه به اینکه در حال حاضر خروج خودرو های فرسوده به کندی انجام می گیرد؛ به نظر می رسد جهت حفظ در ثبات و شرایط ایمنی و آلایندگی این خودروها، تنها راه حل اجرایی موجود کاهش دوره معاینه فنی و کنترل و پایش مستمر این خودرو ها است. همان رویکردی که برای خودرو های عمومی و تاکسی ها در حال اجرا است برای خودرو های شخصی نیز باید اجرا گردد.

مقدم گفت: در حال حاضر دوره معاینه فنی تاکسی براساس سن هر شش ماه و یا سه ماه یکبار است؛ به طور مثال هر خودروی فرسوده در سال باید 4 بار معاینه فنی گردد و بر همین اساس پیشنهاد ما به سازمان حفاظت محیط زیست در تهیه آیین نامه جدید این بوده است که علاوه بر سن، موضوع معاینه فنی نیز در تشخیص فرسودگی خودرو مدنظر قرار گیرد و به نحوی عدم موفقیت خودرو در اخذ معاینه فنی سه ماهه به منزله فرسوده بودن خودرو لحاظ گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mihanshops.ir شناسه مطلب: 475

به "تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردد 400 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید