لزوم پژوهش های اساسی برای ثبت و توسعه حافظه تاریخی هنری و فرهنگی ایران
به گزارش فروشگاه های میهن، به گزارش خبرنگاران، یاسر حمزوی، دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی-فرهنگی این مطلب را در کرسی ترویجی فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران که مهناز اشرفی رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی-فرهنگی در جایگاه رییس جلسه و مهدی رازانی دانشیار دانشگاه هنر اسلامی تبریز و غلامرضا رحمانی معاون فناوری و کاربردی سازی به عنوان ناقد در آن حضور داشتند مطرح نمود.
ارائه دهنده این کرسی ترویجی، به طرح و تحلیل نتایج مطالعات میدانی و پژوهش های چند سال گذشته با موضوع فن شناخت آرایه های لایه چینی دوره صفویه در ایران پرداخت وآرایه های لایه چینی و طلاکاری را از زیباترین هنرهای برجسته نمایی به همراه درخشش خیره کننده رنگ طلا در نقوش دیوارنگارها دانست که بیش ترین بقایای آن در ایران، مربوط به دوران صفویه است و در بیشتر بناهای شاخص این دوره می توان این هنر را مشاهده کرد.
متخصص بازسازی آثار و اشیای فرهنگی و تاریخی-آرایه های معماری اضافه نمود: با توجه به اینکه لایه چینی جزو هنرهای در حال فراموشی است و نیز در ارتباط با حفاظت و بازسازی این آثار، نیاز به شناخت دقیق عناصر و جزئیات ساخت آن است، پژوهش، ثبت و شناخت این آرایه ها که قدمتی حدود 400 سال دارند ضروری به نظر می رسد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی-فرهنگی اظهارکرد: با توجه به گذر زمان و اهمیت حفاظت و بازسازی آثار تاریخی که عموماً با مواد و مصالح نوین یا مواد و شیوه های سنتی رایج در هر دوره صورت می پذیرد، روند مداخلات و تغییرات ساختاری در آثار افزایش می یابد که در نبود پژوهش های اساسی در هر بازه زمانی، امکان زدوده شدن کلی شناخت چنین هنرهای سنتی-تزئینی در تاریخچه کشور را پر رنگ می کند.
حمزوی شرح داد: هم چنین گذر زمان نیز به خودی خود باعث کمرنگ شدن بسیاری از شواهد شناخت ساختاری آثار در روند طبیعی زوال آن ها می شود که لزوم پژوهش های اساسی در شناخت ساختار و فنون هنرها به منظور ثبت و توسعه حافظه تاریخی هنری و فرهنگی جامعه را روشن می کند.
او گفت: خوشبختانه، در چند سال گذشته پژوهش هایی در چند بنای دوره صفوی ایران در خصوص مطالعات فن شناختی آرایه های لایه چینی انجام پذیرفته که نتیجه برخی از آن ها منتشر شده است.
دانشیار پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی-فرهنگی اضافه نمود: زمانی می توان در خصوص مواد و مصالح و شیوه عمل آوری و چگونگی و مراحل اجرای این هنر در دوره صفویه ایران صحبت کرد که پژوهشگر، مطالعات متنوعی در نقاط مختلف کشور در این حوزه انجام داده باشد یا در تیم های پژوهشی این حوزه، حضور فعال داشته باشد، در این شرایط، می تواند اطلاعات به دست آمده و تجربیات به دست آمده را در کنار هم قرار دهد و به یک نتیجه کلی برسد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران