هدف المپیاد فیلم سازی ارتباط نوجوان ها با سینما است، همکاری نوجوان هایی از نقاط مختلف کشور؛ نقطه قوت المپیاد
به گزارش فروشگاه های میهن، گزاره اصلی مطرح درباره رویکرد پنجمین المپیاد فیلم سازی، این است که آیا این دوره لزوما به تربیت نوجوان های فیلم ساز منتهی میشود یا خیر؟ نادره ترکمانی، یکی از کارگردانان مطرح سینمای کودک که به عنوان منتور در این رویداد حضور دارد، به این سوال پاسخ داده است.
گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران- نرگس مهراجی؛ همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، پنجمین المپیاد فیلم سازی نوجوانان در حال برگزاری است. امسال 50 نوجوان (31 دختر و 21 پسر) با 37 ایده و 24 فیلم کوتاه از 15 استان به المپیاد فیلمسازی راه پیدا کردند و در مجموع شهر ها و استان های بیشتری با المپیاد همراه شدند. در ابتدای جلسات برخط المپیاد، بچه ها از ایده های خودشان گفتند و در جلسات بعدی، درباره چگونگی بهره گیری از خیال و خلاقیت در ایده پردازی آموختند. در سومین روز برگزاری المپیاد، گروه ها ایده اصلی خود را برای ارائه به داوران المپیاد انتخاب کردند و مشغول به پرداخت و بازنویسی ایده اصلی شدند، این فرایند همچنان تا 21 مهرماه ادامه دارد.
نادره ترکمانی، کاردگران و نوسنده سینمای کودک و نوجوان یکی از منتور های این دوره از المپیاد است، او در گفتگو با خبرنگار خبرنگاران، پراکندگی و وسعت جغرافیایی شرکت کنندگان را از نقاط قوت این دوره از المپیاد می داند و می گوید: هیچکدام از این نوجوان ها، قبل از المپیاد با یکدیگر ارتباط و تعاملی نداشته اند و از شهر های متفاوت حضور دارند، اما اکنون در گروه های 6 نفره، همزمان همکاری می کنند و ایده ها و نظریات شان را به چالش می کشند. نسل نوجوان امروز ما اطلاعات گسترده ای دارد؛ عموماً این باور مطرح است که نوجوانان امروز اهل مطالعه و کتابخوانی نیستند و با کاهش سرانه مطالعه در این گروه سنی روبروییم، اما به گمان من نوجوانانِ امروز، دانش اجتماعی وسیعی دارد و تلاش می کنند آگاهی خود را از راه های دیگر افزایش دهند.
بچه های حاضر در این دوره، فکر های ایده پردازی دارند همانطور که شعار امسال جشنواره، سینما، سرزمین خیال است باید گفت واقعاً رویاپردازی و فانتزی در فکر آن ها پررنگ است و در جریان کار گروهی این قابلیت بارورتر شده و در نهایت به یک طرح نهایی خوب تبدیل می شود. او معتقد است این که بچه ها در یک بازه زمانی تعیین، از همان داخل محیط خانه، خودشان را موظف به حضور در یک کارگاه آموزشی و انجام تمرین های گروهی دانسته اند نشان می دهد بچه های دغدغه مندی هستند و این باور را پذیرفته اند که قرار است در این دوره چند گام رو به جلو حرکت کنند.
گزاره اصلی مطرح درباره رویکرد این رویداد این است که آیا لزوما ابن دوره به تربیت نوجوان های فیلم ساز می پردازد و برنامه ریزی ها به گونه ای است که نوجوان ها بعد از حضور در المپیاد، وارد چرخه فیلم سازی و سینما شوند؟ نادره ترکمانی به این سوال اینگونه پاسخ می دهد که المپیاد فیلم سازی قرار نیست فیلمساز تربیت کند، چرا که به میزان کافی در کشور مراکزی در این زمینه فعالیت می کند؛ اکنون جمعیت وسیعی از فیلمسازان جوان وجود دارند که آثار آن ها هرسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران بررسی می شود.
برگزاری چنین المپیاد هایی در جهت افزایش اشراف و آگاهی نسبت به مقوله های متصل به سینماست و اینکه نوجوانان به عنوان علاقه مندان، مخاطبان آگاهی باشند. بسیاری از افراد که سال ها در رشته های مرتبط با سینما تحصیل می کنند، در آخر فیلم ساز و کارگردان نمی شوند؛ بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم در خاتمه یک دوره سه یا چهار روزه، نوجوان ها تمام فنون این حوزه را بیاموزند و از طریق نهاد های گوناگون جذب شوند.
او ادامه می دهد:جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با هدف ارتباط و آشنایی بیشتر نوجوان ها با سینما، المپیاد فیلم سازی راه اندازی کرده و این گروه سنی از طریق حضور در این کارگاه ها فعالیت های مشارکتی نظیر تبدیل ایده به طرح و مهارت گفتگو کردن را یاد می گیرند. به خصوص در روز های کرونایی که ارتباطات اجتماعی بچه ها محدود و ضعیف شده، برگزاری چنین اجتماعات مجازی ارتباطات اجتماعی را بهبود می بخشد.
پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، از 17 تا 21 مهر ماه 1400 در قالب کلاس های برخط برگزار می شود.
منبع: خبرگزاری دانشجو